Ryanair sikeres negyedéves jelentés
- Lakatos-Tóth Olivér
 - júl. 24.
 - 3 perc olvasás
 

A Ryanair rendkívül erős első negyedéves eredményekkel indította a 2026-os pénzügyi évet: a társaság 820 millió eurós adózott nyereséget ért el, ami több mint kétszerese az előző év azonos időszakában kimutatott profitnak. A kiemelkedő teljesítmény ugyanakkor részben torzított képet mutat, hiszen az előző évi bázisidőszak gyengébb volt a húsvéti időzítés és az OTA-bojkott miatt. Mindezek ellenére a légitársaság meggyőző forgalmi és árbevételi növekedést mutatott: az utasszám 4%-kal, míg az átlagos jegyárak 21%-kal emelkedtek. A költségek növekedését sikerült szoros kézben tartani: az utasonkénti működési költség mindössze 1%-kal nőtt, ami tovább erősítette a Ryanair versenyelőnyét az európai piacon.
A vállalat pénzügyi pozíciója stabil: nettó készpénzállománya 2 milliárd euróval bővült, és elegendő saját forrással rendelkezik ahhoz, hogy a következő 12 hónapban lejáró kötvénykibocsátásait visszafizesse. A részvényesek számára további jó hír, hogy a 750 millió eurós részvény-visszavásárlási program is zavartalanul folytatódik, és szeptemberben újabb osztalékfizetés várható.
Az éves kilátások tekintetében a Ryanair óvatos derűlátással nyilatkozott: a második negyedévben a tavalyi visszaesés után szinte teljesen helyreállhatnak a jegyárak, ugyanakkor a második félév foglalási adatai egyelőre csekély láthatóságot biztosítanak. A vezetés ezért egyelőre nem közölt konkrét éves profitvárakozást, de folyamatosan figyelemmel kíséri a piac alakulását.
Hosszabb távon a Ryanair továbbra is határozottan halad ambiciózus célja felé: 2034-re évi 300 millió utast szeretne kiszolgálni. Ezt a célt a jelenlegi európai kapacitásszűkösség, a hatékony költségstruktúra és a modern flottabővítés biztos alapokon támogatja.
📊 Ryanair 2026. pénzügyi év 1. negyedéves eredményeinek összefoglalója
📌 Főbb pénzügyi mutatók
Nettó nyereség (adózott eredmény):820 millió euró, szemben az előző évi 360 millió euróval – ez 128%-os éves növekedés. A menedzsment szerint ez elsősorban a gyenge bázisév (húsvét időzítése, OTA-bojkott) hatása. A 2023-as Q1-hez képest (660 millió euró) a 2 éves növekedés egy reálisabb 24%.
Bevétel & forgalom:
Forgalom: +4% éves szinten, 58 millió utas
Átlagos jegyárak: +21% (mesterségesen megemelve a húsvéti időzítés és az OTA-helyreállás miatt)
Egy utasra jutó bevétel: +15%
Kiegészítő bevételek: +3% utasonként
Költségek és árrés:
Egy utasra jutó működési költség: +1%, ami kiváló költségkontrollt jelez
Üzemanyag nélküli egységköltség: +3%
Üzemanyag fedezeti ügylet: 2026-ra 85% lefedettség $76/hordó áron; 2027-re 36% $66/hordó alatt
Egy részvényre jutó eredmény (EPS):Konkrétan nem közölték, de az adózott eredmény és a részvényvisszavásárlás alapján jelentős növekedés várható.
Szabad cash flow és mérleg:
Nettó készpénzállomány: +2 milliárd euró
CapEx tartalmazza 30 LEAP-1B motor kedvezményes vásárlását
Ryanair a belső készpénzből kívánja törleszteni a 2,1 milliárd eurós kötvényállományát (850M euró 2025 szeptemberében, 1,2Mrd euró 2026 májusában)
🔍 Kilátások és előrejelzések
FY 2026 forgalom: Várható növekedés 3%, elérve a 206 millió utast (a Boeing késések korlátozzák a növekedést)
Jegyár előrejelzés: Az előző év 7%-os csökkenésének szinte teljes mértékű kompenzálása
Egységköltség-infláció: Teljes évre vonatkozóan 1–3% között maradhat
Nincs hivatalos éves nyereség vagy EPS előrejelzés, mivel:
A Q2-ben érkező, utolsó pillanatos foglalások jelentős hatással bírnak
H2-re nincs érdemi láthatóság
Külső kockázatok: terrorcselekmények, gazdasági sokkok, EU-s légiforgalmi irányítói sztrájkok stb.
⚠️ Egyszeri / ideiglenes hatások
Mesterségesen erős Q1 jegyárak:
Teljes húsvéti ünnep áprilisban (ellentétben a tavalyi részleges időzítéssel)
Előző évi OTA-bojkott hatása megszűnt
Nincs jelentős egyszeri költség, de a tavalyi Boeing-kompenzáció idén nem ismétlődik meg
🗣️ Q&A összefoglaló – fő témák
✅ Jövedelmezőség & jegyártrendek
Q2 jegyárak: Várhatóan 6–7%-kal nőnek (a tavalyi visszaeséshez viszonyítva)
Last-minute árak továbbra is erősek, de érzékenyek a külső sokkokra
A vezetés óvatos, de optimista a nyereségnövekedést illetően, elsősorban a költségkontrollnak és árhelyreállásnak köszönhetően
🔄 Egyszeri hatások
Kiemelésre került, hogy a Q1 erős növekedése nem tükrözi a hosszabb távú trendeket
Nincsenek új egyszeri költségek, de a költségnyomás (ATC-díjak, környezetvédelmi szabályozás – ETS, SAF) folytatódik
💸 Szabad cash flow & részvényesi megtérülés
750 millió eurós részvényvisszavásárlás folyamatban 2026 közepéig
200 millió eurós osztalék várható 2025 szeptemberében (közgyűlés jóváhagyásától függően)
Nincs újabb készpénzvisszajuttatás, amíg a kötvénytörlesztés és CapEx stabilizálódik
🛫 CapEx, flotta & Boeing-szállítások
2026-os CapEx: 2,2 milliárd euró
Enyhén nőhet, ha motorüzem / szerszámgép beruházások szükségesek
2027-es CapEx: várhatóan 2 milliárd euró alatt
2028-ban 2,5–3 milliárd euróra nőhet a MAX 10 gépek érkezésével
30 LEAP-1B tartalékmotor vásárlása mélyen diszkontált áron — nem megbízhatósági probléma, hanem MRO kapacitás biztosítása
✈️ Repülőgépek & vámok
Ryanair szerint az USA–EU kereskedelmi vámkockázat alacsony
A Boeing szerződés szerint felelős a vámokért
Ryanair késleltetheti vagy átrendezheti a szállításokat (pl. UK egységen keresztül)
🔒 Üzemanyagfedezet
2026: 85% lefedve $76/hordó áron
2027: 36% lefedve $66/hordó alatt
További fedezeti ügyletek várhatók az év folyamán, az olajárak alakulásától függően
🌱 Környezetvédelmi költségek
ETS és SAF előírások növelik a környezetvédelmi költségeket
Ryanair szerint a versenytársakhoz képest jobb egységköltség-pozíció lehetővé teszi ezek elnyelését
🔮 Összegzés: Jövőbeli kilátások
Q2: Jegyárak várhatóan mérsékelt, 6–7%-os növekedést mutatnak
H2: Továbbra is rendkívül bizonytalan; csak 6%-os lefoglaltság
Teljes FY 2026: Valószínűleg mérsékelt nyereségnövekedés, amennyiben H1 last-minute foglalások erősek maradnak
Kockázatok: Geopolitikai feszültségek, gyenge kereslet, további szállítási csúszások, környezetvédelmi szabályozások
Hosszú táv (2030+): A vezetőség célja 300 millió utas FY ’34-re, amit az EU kapacitáskorlát, alacsony költségbázis, és a MAX 10 flotta bővítése támogat

Hozzászólások